fbpx

Leerling van groep 8…

‘Ook jij bent goed genoeg’

Ik geef een gastles in groep 8 om….

9

Dichter bij elkaar te komen

9

Elkaar beter te begrijpen

9

Meer empathie voor elkaar te ontwikkelen

9

Beter bij elkaar aan te sluiten

9

Meer herkenning te vinden in de ander

9

Als individu een beter mens te worden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Open deuren…

9

Leerlingen zijn op hun hoede en sommige lopen zelfs op hun tenen om er zoveel mogelijk bij te horen.

9

Er zijn groepjes en kliekjes in de klas.

9

Leerlingen zijn bezig met het bepalen van hun positie in de klas 

9

Er zijn veel aannames in de klas (Hij zal wel van mij vinden dat ik… / zij zal wel zo doen tegen mij omdat…)

9

Leerlingen gaan zichzelf steeds meer uitspreken naar elkaar en er ontstaan verschillende meningen.

9

Leerlingen kiezen een zwart schaap uit de klas en praten op een negatieve manier met elkaar over deze leerling.

9

De verschillen tussen leerlingen worden duidelijker en leerlingen die ‘anders’ zijn worden energetisch uit de groep gekickt.

9

Ondanks het feit dat de meesten leerlingen elkaar al heel lang kennen, blijft het lastig voor ze om zich kwetsbaar op te stellen.

De verbinding tussen leerlingen van groep 8 groeit, maar daarnaast is het een ook cadeautje aan het individuele leerling in morele zin. Want hoe mooi is het als je jezelf beter leert kennen en je kunt inleven in de ander.  Aan het eind van de rit zul je merken dat je meer hetzelfde bent, dan dat je verschilt van je klasgenootje.

En dat besef is prachtig!

8 jaar lang zitten de meesten leerlingen al bij elkaar in de klas en toch kun je nog altijd proeven dat niet ieder kind zichzelf durft te zijn…

Het is niet altijd te pakken in woorden, maar je voelt het.

Angst en wantrouwen naar elkaar.

Slappe meningen om maar niet afgemaakt te worden door het gros.

Voorzichtige grapjes, in de hoop dat ze in de smaak vallen bij de zogenoemde popie jopies.

Stille leerlingen, zodat ze vooral niet opvallen.

Luidruchtige leerlingen die goed gaan op erkenning van de rest.

Leiders, volgers, einzelgänger, onafhankelijken, zwarte schapen

Moeilijke en makkelijke interacties onderling.

Je gaf me het gevoel dat alles er mag zijn, zonder oordeel. Ik voelde me snel op mijn gemak.
– Marielle

Waarom in groep 8 nog inzetten op onderlinge verbinding?

  Ik ben zelf van 1987. In mijn basisschooltijd waren er geen lesdagen over ‘grenzen aangeven‘ of projecten die ons leerde ‘empathisch‘ te zijn. Ook was er weinig aandacht voor thema´s als; rouw, pesten, angst, schaamte, schuld, emoties, dromen, intuïtie, pijnen en verlangens.

Gelukkig is er daar in het huidige onderwijs meer aandacht voor, maar het blijven ondergeschoven kindjes.
Om een sterk individu te worden is het, als je het mij vraagt, noodzakelijk om hierover meer te weten, voelen en doorleven

Het helpt leerlingen om zichzelf beter te begrijpen maar ook om rekening te houden met de ander.

En daarom richt in mij op; meer verbinding met je klasgenoten, meer onderling begrip en herkenning. Zodat leerlingen steeds beter in staat zijn om te reflecteren en er meer inzicht ontstaat in eigen gevoel, gedachten en gedrag.

Met mijn methodiek leren leerlingen om om te gaan met verschillen, zodat ze beter bij elkaar kunnen aansluiten. Ze krijgen meer respect voor elkaar, en zijn beter in staat om zich in te leven in de ander.

 The difference between school and life…
In school you´re taught a lesson,
and then given a test.
In life you´re given a test
that teaches you al lesson.

Wil je een combinatie van beiden door te deepdiven in de groepsdynamiek van groep 8?

 

Hoe ziet het programma eruit?

s

Dag 1 - Stap 1: De boel veilig maken...

Ik creëer een veilig klimaat in de klas, waardoor leerlingen bereid zijn om zich open te stellen. We maken gezamenlijk gedragsafspraken, zodat de grenzen duidelijk zijn. Ik stel de kinderen op hun gemak en daarna gaan we de diepte in.

w

Dag 1 - Stap 2: We gaan de diepte in...

Hoe kijken de leerlingen naar de dynamiek in de groep? Hoe kijken de leerlingen naar hun eigen positie in de groep? Hoe denken ze over elkaar? Wat hebben ze meegemaakt en hoe open zijn ze hier normaal gesproken over? En vandaag?

Hoe goed kennen ze elkaar? Wat zouden ze graag willen veranderen? Waar hebben ze invloed en waar niet?

 

w

Dag 1 - Stap 3: Over de streep...

Dé activiteit waarin alles bij elkaar komt.

In groep 8 ontstaat (h)erkenning, kwetsbaarheid, reflectie, respect en onderling begrip.

De groep komt meer in verbinding en de individuele leerling gaat een onbetaalbare levensles ervaren.

(De activiteit is afgeleid van het programma van ”Over de streep van Arie Boomsma”)

 

l

Dag 2 - Stap 4: Evaluatie (een week later)

Hoe is de dag verlopen? Wat heeft het opgeleverd? Wat merken de leerlingen in de klas? Hoe is de sfeer? Hoe gaan de leerlingen met elkaar om? Welke beweging ziet de leerkracht in zijn groep?

Wat is goed gegaan en wat zou een volgende keer anders mogen? Maar ook… Hoe houden we de verandering vast?

 

 

Praktische informatie

9

Leerkracht(en) zijn ondersteunend gedurende de tweedaagse.

9

Datum: in overleg.

9

Tijd: Dag 1 duurt 3,5 uur. Dag 2 duurt 2 uur.

9

Locatie: School (aula / gymzaal… In overleg)

9

Voorafgaand ga ik in gesprek met de leerkracht om de groep in kaart te brengen en om af te stemmen hoe de dag gaat lopen.

Kosten

Misschien is het wel iets voor groep 8 van onze school!

Wil je vrijblijvend een keertje de mogelijkheden bespreken?

Vul hieronder je gegevens in, zodat ik contact kan opnemen 🙂

11 + 12 =